Tengkorak Manusia di Gua Niah Berusia 40.000 Tahun

Niah, muzium, arkeologi, Miri, Sarawak, Universiti Groningen, Brothwell, alaeontologi, Cambridge
Replika tengkorak manusia berusia 40.000 tahun di muzium arkeologi Niah, Miri, Sarawak.


PATIH JAGA PATI - BATU NIAH, MIRI: Gua Niah—tepatnya Gua Dagang Walet—sejauh lebih kurang 3 kilometer berjalan kaki dari seberang Sungai Niah, Miri, adalah lokasi bersejarah manusia Borneo.

Muzium Arkeologi Niah

Sesiapa pun, entah penulis entah peneliti, belum lengkap jika tidak datang dan mengunjungi situs ini. Gua Niah dipastikan menyimpan jejak peradaban manusia sejak 40.000 tahun lalu.

Baca Dayak Asli Borneo Tidak dari Mana pun Juga: Pembuktian Uji Karbon 40.000 Tahun Lalu di Gua Niah, Miri

Usai mengunjungi situs Gua Dagang, penulis ditemani Dr. Patricia Ganing, Clemence, serta fotografer andal Indonesia, Arbain Rambey, mengunjungi Museum Niah.

Meneliti artefak dan tinggalan serta inskripsi di museum arkeologi Niah ini adalah keinginan penulis sejak lama. Namun, baru menjadi kenyataan pada hari ini (9 Agustus 2024).

Tak boleh ketinggalan adalah mengamati replika tengkorak manusia yang berusia lebih dari 40.000 tahun.

Replika Tengkorak

Keterangan yang didapat dari replika tengkorak di muzium arkeologi Niah sebagai berikut.

Tengkorak ini mempunyai hampir semua kranium, tetapi tiada mandibula sewaktu ditemui. Pada kawasan yang didiami penghuni, terdapat beberapa serpihan yang telah ditemui pada kedalaman 106 meter.

Spesimen yang dijumpai berada dalam keadaan pecah semasa ia ditanam dalam gua; namun, kebanyakan serpihan kecil masih bercantum semula akibat matriks tanah. Kerotakan juga didapati lebih ketara di sebelah kanan dan bahagian hadapan tengkorak tersebut.

Dr. DR. Brothwell, ahli paleontologi dari Universiti Cambridge, telah mengkaji spesimen dan mengatakan bahawa ia berusia 17 tahun, tetapi jantinanya tidak diketahui. Beliau mengandaikan bahawa tengkorak ini mempunyai kaitan rapat dengan tengkorak Tasmania dari segi persamaan morfologinya, iaitu ke arah sifat-sifat yang ada pada variasi kumpulan Australo-melanesian.

Penulis di muzium arkeologi Niah, Miri, Sarawak

Sampel arang yang diambil kira-kira 6 inci di atas tengkorak berkenaan telah diberi penarikh radio karbon 10.000 tahun Sebelum Masa Kini (S.M.K.) oleh makmal Universiti Groningen. 

Tengkorak ini dianggarkan berusia kira-kira 40.000 tahun. Hasil penelitian ilmiah menyatakannya sebagai hmo sapiens (manusia modern) yang terawal di kepulauan Asia Tenggara.

--Masri Sareb Putra

LihatTutupKomentar
Cancel